Irantzu Fernandez Rodriguez

IRANTZU FERNANDEZ RODRIGUEZ (Bilbo, 1986) holds a bachelor’s in Sociology (UPV/EHU, 2008) and Cultural and Social Anthropology (UPV/EHU, 2012), and a doctorate in Feminist and Gender Studies (UPV/EHU, 2016). She is at present a lecturer at the UPV/EHU, in the Department of Philosophy of Values and Social Anthropology.

In her doctoral thesis, titled Nerabezaroko maitasun bizipenen etnografia: harremanen antolaketa, gorputz lanak eta heteroaraua Bilboko gaztetxoen artean (Ethnography of amorous experiences in adolescence: The organisation of relations, corporal work and hetero-normativity in adolescents in Bilbao), she studies experiences and relations of love among adolescents, taking into account factors like gender, age and social class. The work was supervised by Mari Luz Esteban and financed by the Basque Government with the training grant for non-doctoral researchers (PREDOC, 2010). During the research, she carried out a stay at the FLASCO University in Buenos Aires (Argentina). She has published several articles and presented in conferences on this subject.

She has taken part in other research projects, both in anthropology and various subjects, including “Nuevas solidaridades, reciprocidades y alianzas: la emergencia de espacios colaborativos y redefinición de la ciudadanía” [“New solidarities, reciprocities, and alliances: the rise of collaborative spaces and the redefinition of citizenship”] (MIMECOR17/P12), “Komunitateak ehunduz herri ekimenetatik” [Weaving communities from popular initiatives] (Gipuzkoa Provincial Government, UPV/EHU), and “El Programa Municipal de Educación de Calle (PEC) de Vitoria-Gasteiz: historia de una trayectoria y proyección al futuro” [The “Street Education” Municipal Programme (PEC) in Vitoria-Gasteiz: history of a development and projection towards the future] (Vitoria City Council).

She is a member of the Basque Anthropology Association Ankulegi.

Publications

  • Zarandona, Esther; Cabo, Aintzane; Fernandez, Irantzu; Gobeña, Sonia Izena (2020) “La cultura ética del cuidado en la investigación inclusiva”. In María Álvarez-Rementería Álvarez (ed.) Escenarios y Estrategias socioeducativas para la Inclusión social. Editorial Graó, Barcelona. ISBN: 978-84-18058-87-5.
  • Fernández, Irantzu; Bilbao, Saioa; Cabo, Aintzane (2020) “Reflexiones sobre la evaluación en el marco de la Educación de Calle”. In Óscar Javier Zambrano Valdivieso, Alba Adá Lameiras y Felip Vidal Auladell (ed.) Actualizando las lecturas de las temáticas clásicas. TIRANT LO BLANCH, Valencia. ISBN: 978-84-1853-466-9.
  • Ruiz, María; Fernandez, Irantzu; Bullen, Maggie; Agirre, Amaia (2020) “Errenteria. Aniztasuna eta horizontaltasuna antolatzen”. In Mari Luz Esteban (arg.) Komunitateak ehunduz herri ekimenetatik. UPV/EHU. 45-54 Orr. ISBN: 978-84-1319-249-9.
  • Ruiz, María; Fernandez, Irantzu; Bullen, Maggie; Agirre, Amaia (2020)” Errenteria. Organizar la diversidad y la horizontalidad”. In Mari Luz Esteban (arg.) Tejiendo comunidades desde iniciativas populares. UPV/EHU. 45-54 Orr. ISBN: 978-84-1319-244-4.
  • Alonso, Israel; Fernandez, Irantzu; Cabo, Aintzane (2020) “Agintzari hoy y retos para el futuro”. In Karmele Artetxe (koord.) Agintzari. Pasado y presente de una entidad pionera en la intervención socioeducativa en Bizkaia. Octaedro, Barcelona. 111-134 Orr. ISBN: 978-84-18348-74-7.
  • Fernandez Rodriguez, Irantzu (2018) “El peso del adultocentrismo en el amor adolescente”, in Mari Luz Esteban y J. Miren Hernandez Garcia (coord.), Etnografías feministas: Una mirada al siglo XXI desde la antropología vasca. Bellaterra, Bartzelona.
  • Fernandez Rodriguez, Irantzu (2017) “Entre ficiones y fantasías: el aprendizaje amoroso (y de género) a través del consumo cultural en la adolescencia”, Revista de Investigaciones Feministas, núm. 8, 2, 515-527.
  • Fernandez Rodriguez, Irantzu (2016) “Benetako maitasunik ote? Amodioaren ikuspegi helduzentrikoa nerabeen artean aztergai”, in Mari Luz Esteban eta Jone M. Hernandez Garcia (koord.), Etnografia Feministak Euskal Herrian. XXI. mendera begira dagoen antropologia, UPV/EHU, UEU, Bilbo.
  • Fernandez Rodriguez, Irantzu (2014) “Etnografiando el amor en la adolescencia: un estudio en tres centros escolares de Bilbao” in Luis Puche  y Laura Alamillo, Educación y género. Traficantes de sueños, Madril.
  • Fernandez Rodriguez, Irantzu (2010) «Maitasuna, generoa eta nerabezaroa: ikerketa baten emaitzak», Ankulegi aldizkaria, 14. 105-115.